onsdag 2. februar 2011

Kunstner Andy Warhol
















En filmsnutt fra Youtube som viser flere av hans bilder:





FAKTA om Andy Warhol:


Andy Warhols familie var immigranter fra Slovakia. Han viste tidlig tegn på kunstnerisk talent, og utdannet seg til reklametegner ved Carnegie Institute i Pittsburgh 19451949. Han flyttet til New York i 1949, hvor han skapte seg et navn innen illustrasjon og reklame.

Warhol ble etter hvert en kjent figur i New Yorks glamorøse utelivsmiljø, hvor han frekventerte kjente nattklubber som Studio 54. Han var åpenlyst homofil, noe som fremdeles var uvanlig for mediapersonligheter på 1960-tallet.

Warhol slo igjennom som bildekunstner i 1962 via en rekke utstillinger på Stable Gallery i New York.
Warhol ble en celebritet på linje med underholdningsindustriens største stjerner, og i likhet med den samtidige Joseph Beuys i Europa kan det ofte være vanskelig å skille verk og person i hans arbeider. Warhol skal ha vært nærmest besatt av både egen og andres berømmelse, og det enorme mediefokuset på hans person kan ha vært noe av årsaken til at han i 1968 ble skutt og nesten drept av en sinnsforvirret kvinne, Valerie Solanas. Solanas var en av mange personer med løs tilknytning til The Factory, Warhols studio i New York, og hun forklarte i ettertid at hun opplevde at Warhol dominerte personligheten hennes. Warhol ble sterkt svekket etter denne episoden, og selv om han fortsatte å produsere kunst (bl.a. i samarbeid med maleren Jean-Michel Basquiat), var den mest produktive og nyskapende delen av hans karriere over.
I sin bok "The Philosophy of Andy Warhol", utgitt i 1975, forteller "the pope of pop", som han også ble kalt, at "jeg giftet meg ikke før i 1964, da jeg fikk min første båndopptaker. Båndopptakeren og jeg har vært gift i ti år nå." Dette "virkelig avsluttet et hvilket som helst slags følelsesliv jeg måtte ha hatt, men jeg var glad for å se det forsvinne." Han elsket å shoppe, særlig undertøy, og påstår i boken at "å kjøpe er mye mer amerikansk enn å tenke, og jeg er så amerikansk som det går an." I tråd med dette mener han også han ville bli gal uten amerikansk TV, og holder seg for sikkerhets skyld med fire fjernsyn på soverommet. Hans råd for den som vurderer å kjøpe et maleri til 200 000 dollar er å henge opp pengesedlene på veggen i stedet - da vil de være det første en gjest får øye på. Warhol døde i New York helt uventet etter komplikasjoner under en rutinemessig galleblæreoperasjon. Han ble 58 år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar